Actualiteit

Morgen is de eerste jeugdtraining van het seizoen – ik vind het leuk om de aspiranten weer les te kunnen geven. Met een opnieuw verjongde groep – sommige spelers bezoeken hun eerste training – gaan we op weg naar het WK in Salsomaggiore.

Ik kan natuurlijk niet om het grote nieuws heen, maar heb lang gezocht naar een manier om het aan de orde te stellen tijdens de training. De hele bridgewereld is immers geschokt en/of in verwarring. Hoe moeten we dit alles nu voor onze jongste bridgers proberen te duiden?

Deze hele geschiedenis lijkt onvermijdelijk op een tragisch einde af te koersen. Maar kunnen we er iets van leren? Had er iets kunnen worden gedaan om e.e.a. te voorkomen?

Wat mij in eerste instantie het meest heeft aangegrepen was de geschiedenis van de hoofdrolspelers. Met de kennis van nu roept dit de nodige vragen op. Vragen die met de kennis van toen ook hadden kunnen worden gesteld.

Feit is dat er in de jeugdopleiding niet heel veel aandacht is voor ethiek bij bridge. Noodgedwongen zal dat nu – in elk geval voor even – veranderen. Maar voor het grootste deel zal de training natuurlijk gaan over een ‘echt’ bridgeonderwerp, in dit geval signaleren in het tegenspel.

Bij tegenspel zijn signalen van grote waarde. Zie hier het eerste voorbeeldspel uit de aspirantentraining over dat onderwerp uit 2011 (spel afkomstig uit Woolsey’s Partnership Defense in Bridge):

probleem1

Met een aan/af signaal vertel je partner niet alleen wat je in de uitkomstkleur hebt. Je probeert hem te helpen in het tegenspel. Op het spel hierboven wil je een klaverswitch, het liefst ♣10, dus moet je de hartens afseinen. Partner zal dan switchen naar klaver.

 

Author: Maarten Schollaardt

Deel deze post via

1 Reactie

  1. Hoi Maarten,

    “Feit is dat er in de jeugdopleiding niet heel veel aandacht is voor ethiek bij bridge. Noodgedwongen zal dat nu – in elk geval voor even – veranderen. Maar voor het grootste deel zal de training natuurlijk gaan over een ‘echt’ bridgeonderwerp, in dit geval signaleren in het tegenspel.”

    In het licht van de actualiteit verbaast de formulering me een beetje. Als het in de jeugdopleiding al niet gebeurt, wanneer dan wel? In plaats van “Noodgedwongen zal dat nu voor even veranderen” had ik je liever iets zien schrijven in de trant van: “Dit is natuurlijk erg ongelukkig, maar wel een heel goede aanleiding om ons te bezinnen en dit onderwerp vanaf nu WEL serieus op het menu van de jeugdopleiding te zetten, in plaats van alleen met technische zaken bezig te gaan”.

    Juist opleiders hebben hier in mijn ogen een verantwoordelijkheid te nemen, en dat dat de afgelopen tig jaar niet gebeurd is, is erg genoeg. Maar genoeg reden (dunkt me) om het nu wel te gaan doen, en ook niet slechts “voor even” maar structureel.

    Verder een mooi voorbeeld van hoe te signaleren 😉

    Groet, Fred (ex- ex- ex- junior)

     
    Post a Reply

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *